Mitä Tarkoitat?

Vanhassa Englannissa sana meat (”mete”) oli yleinen vilttitermi ruoalle. Nykyään lihan määritelmä viittaa yleisimmin eläimen syötävään lihaan, vaikka sitä voisi käyttää myös kuvaillessa kasvin syötävää osaa, kuten kookoslihaa tai pähkinälihaa. Lihateollisuus on yksi maailman suurimmista, ja USDA: n mukaan Yhdysvallat on suurin naudanlihan tuottaja.

Kolme Tärkeintä Lihaluokkaa: Onko Kala Lihaa?

Vaikka pescetarismi on noussut yhdeksi suosituimmista ruokavalinnoista, kalan syömistä voidaan teknisesti pitää lihansyöntinä.

  1. Punainen liha: kaikki karja katsotaan punaiseksi lihaksi. Näitä ovat naudan -, sian -, vuohen-ja karitsanliha.
  2. Siipikarja: yleisesti kutsutaan valkoista lihaa, siipikarja sisältää kanaa ja kalkkunaa.
  3. Äyriäiset: se sisältää kalat sekä äyriäiset, kuten taskuravut ja hummerit, ja nilviäiset, kuten simpukat, osterit, kampasimpukat ja simpukat.

Onko Lihan Syöminen Terveellistä?

Kuten useimmissa asioissa, liha muuttuu epäterveelliseksi, kun sitä syö liikaa. Punaisen lihan on todettu olevan erityisen riskialtista esimerkiksi sydänsairauksissa ja syövissä, mutta eläinproteiinista on monia etuja, kun sitä nautitaan pieninä määrinä. Sen ensisijainen hyöty on tietenkin proteiini sekä sen välttämättömien aminohappojen ja kollageenin varastot. Useimmat lihat sisältävät runsaasti B12 -, B6 -, K-vitamiinia sekä sinkkiä ja rautaa. Rasvapitoisuus vaihtelee eläimestä ja kasvatustavasta riippuen, mutta on suhteellisen alhainen. Onnellisista, hyväkuntoisista eläimistä saadaan kevyempää ja hellempää lihaskudosta.

On muitakin tekijöitä, jotka vaikuttavat siihen, ovatko erilaiset lihat terveellistä syötävää tai aiheuttavatko ne terveysriskin. Liian prosessoidut lihatuotteet voivat olla täynnä epäterveellisiä kemikaaleja ja säilöntäaineita. Nurmiruokittu naudanliha on aina terveellisempää kuin viljaruokittu naudanliha. Kunkin lihan ja eläinperäisen tuotteen sisälämpötila on sen pitäisi lihan loppuun mennessä kypsentäminen elintarvikkeiden turvallisuusvaatimusten täyttämiseksi, koska raa ’ an lihan syöminen voi olla hyvin vaarallista.

10 erilaista lihaa: ravitsemukselliset hyödyt, huolenaiheet, tapoja syödä kukin

  1. Sianliha: runsaasti B1-vitamiinia sekä omega-6-rasvahappoja sisältävä sianliha on yksi maailman suosituimmista lihatyypeistä. Italialaisesta makkarasta grillattuun possunkylkeen pekoniin sianliha on helppo valmistaa ja uskomattoman makuinen. Helpoksi arkiyön illalliseksi suolavettä porsaankyljykset ennen kuin kärvennät ne valurautaisella paistinpannulla. Tarjoa omenamostardan ja ryynejen kanssa.
  2. Naudanliha: esihistorialliselta näyttävästä t-luupihvistä tavallisiin nakkisämpylöihin ja naudan kuivalihaan naudanliha on herkku, jota nautitaan parhaiten säästeliäästi. Se jakaa tärkeimmän rasvahapponsa oliiviöljyn-öljyhapon kanssa. Jauhelihasta syntyy nopeita ja helppoja hampurilaisia: yhdistä liha kananmunaan, sipuliin, suolaan ja haluamiisi mausteisiin tai mausteisiin (ajattele Worcestershire-kastiketta ja jauhettua valkosipulia) ja muotoile seos pihveiksi. Grillaa muutama minuutti kummaltakin puolelta ja laita pariksi suosikkiburgerin täytteet.
  3. Lammas: Lammas luokitellaan alle vuoden ikäisen nuoren lampaan lihaksi. Vaikka lammas on yleensä kalliimpi puolella eri lihat, se on myös ajateltu olevan yksi terveellisimmistä, jossa on hyvä ravintoainepitoisuus. Paista lampaanliha valurautaisessa paistinpannussa ennen kuin valelet valkosipulivoissa ja viimeistelet 375-asteisessa uunissa 5 minuuttia.
  4. Vuohi: hieman kova lihaksikas koostumus tekee vuohesta suositun lisäyksen muhennoksiin ja haudutuksiin, joissa matala ja hidas kypsennystekniikka voi parhaiten hajottaa rasvat ja valaa lihan maku.
  5. Kana: kananliha on runsasproteiinista ja vähärasvaista, mikä vaihtelee valkoisessa ja tummassa lihassa. Luuton, nahaton kananrintaliha on yksi ainoista lihatyypeistä, joka ei sisällä tyydyttynyttä rasvaa. Paahdettu kana on yksi elämän yksinkertaisimmista iloista. Sivele kana kirkastetulla voilla ja mausta kaikki puolet suolalla, paahda sitten 475°F: ssa 20-25 minuuttia. Vähennä lämpöä 400°F: een ja jatka paahtamista vielä 30-45 minuuttia, kunnes reidet ja kananrinnan keskusta ovat 160°F ja mehut juoksevat kirkkaina. Anna levätä vähintään 20 minuuttia ennen veistämistä.
  6. Turkki: lomapöydän ja herkkulihakäytävän kuningas, kalkkuna on mieto valkoinen liha, jonka maine on hankala valmistaa kuivumatta. Se on kärkikandidaatti bringing-roasting one-two boolille.
  7. Sorsa: Sorsanliha tarkoittaa yleensä linnun rintaa ja jalkoja, joskin maksaa nautitaan myös hanhenmaksana. Ankalla on ulkokuoren ja lihan välissä rasvakerros (pääasiassa eristämään vesiympäristöissä), mikä antaa sille ylimääräistä renderöintitehoa lihan liottamiseksi maulla sen kypsyessä. Haudutetut ankankoivet, missä tahansa punaviinistä aromaattiseen lihaan, saavat lihaan entistä enemmän makua ja luustosta irtoavaa rakennetta. Heitä se jääkaappiin jäähtymään,ja rapsuta se uunissa, kun iho on asettunut.
  8. Kani: ravinteikas kani on erityisen suosittu Ranskassa ja Yhdistyneessä kuningaskunnassa. Sen lihassa on paljon B12: ta ja seleeniä, ja sen kalorimäärä on suhteellisen pieni verrattuna sen proteiinipitoisuuksiin. Kani on perinteisesti haudutettu tai paistettu.
  9. Mereneläviä: Seafood on massiivinen ja suosittu luokka, joka sisältää kaikkea kalasta äyriäisiin ja äyriäisiin. Ravintoarvo mereneläviä on uskomattoman laaja ja riippuu lajista, mutta se on yleensä ajatellut olevan paras muoto proteiinia niille, jotka haluavat ylläpitää terveellistä ruokavaliota, kiitos sen korkea omega 3s. Steam äyriäisiä ja lisää pasta, tai grilli puhdistettu kala koko grilli ja palvella yrtti salaatti ja säilötty sitruuna.
  10. Riistalihat: tämä luokka sisältää kaiken fasaanista hirvenlihaan Villisikaan—lihat, joita ei yleensä löydy ruokakaupasta, vaikka saatat löytää niitä joissakin erikoislihamarkkinoilla. Yleensä nämä lihat ovat melko laiha, koska ne ovat kiinni luonnossa ja syödä monipuolista, luonnollista ruokavaliota. Koska niitä ei viljellä, riistalihat ovat kalliimpia vaihtoehtoja. Niiden kovemmat lihasrakenteet hyötyvät erityisen hyvin braisingista.